gymba-lauta-2Vuosi sitten lokakuussa saimme moottoroidut pöydät ja päätin kokeilla seisovaa työasentoa. Tämä tuntukin sopivan minulle, aloitin saman tien työskentelemään seisaalta koko työpäivän ajan. Tosin työni luonteen vuoksi liikun useasti työpäivän aikana kollegoiden luona ja tapaamisissa, enkä seiso ns. 8 h/  päivä. Mutta tulee minullekin pöydän ääressä varmaan 2-4 h / päivässä.

Ensimmäisen kahden viikon jälkeen ristiselässä tuntui hieman, mutta se meni ohi nopeasti. Työfyssari kävi myös tarkistamassa työasennon ehkä 1 kk jälkeen, jolloin pyysin Gymba lautaa työpisteelleni. Pöydän oikea korkeus on erittäin tärkeätä.

Gymba laudassa on keinuva puoli, jota käytän jatkuvasti. Toimii ihan loistavasti kun koko ajan pitää hieman tasapainoilla, eikä tule seistyä pitkään samassa asennossa. Kerran kokeilin myös laudan toista puolta, joka pysyy paikallaan mutta on kaareva. Sekin on hyvä, mutta pidän enemmän keinuvuudesta. Laudassa on myös pieniä ”aku-pisteitä”, jotka ovat ilman kenkiä hieman liian teräviä. Jos käytän ohutpohjaisia nahkakenkiä, niin nuo aku-pisteet tuntuvat sopivasti kengänpohjan läpi. Tuolia käytän kun vaihdan kengät. Joskus seison lounaallakin tai palaverissa, jos siihen on mahdollisuus. Ratikassa seison aina.

Työhuone Pasilassa sinullakin on mahdollisuus kokeilla oranssia Gymba lautaa.

Jani Åkers

Suurasiakaspäällikkö, Etera